Czy światło szkodzi?

Kilka dni temu oglądałam film dokumentalny. W sumie to słuchałam go bo robiłam coś w kuchni. Treść dała mi wiele do myślenia. Od około 130 lat mamy elektryczność. Światło jest i w dzień i w nocy. 
Mi nie przeszkadza oświetlenie nocą za oknem, bo nie lubię gdy totalnie nic nie widzę. Oczywiście naturalnie jest tak, że słońce daje nam światło, może być też księżyc, ale jego bym raczej nie zaliczała. Zastanawiałeś się kiedyś jak wpływa na organizm to, że nie noc nie jest całkiem ciemna i nie funkcjonujesz zgodnie z naturą?



Wiele osób zasypia z telewizorem albo przed komputerem (mi się jeszcze nie zdarzyło spać na klawiaturze). To bardzo niezdrowe. Każdy to wie. Dlaczego? Na początek opiszę jaką rolę światło odgrywa od tysięcy lat.

Rano człowieka budzi światło niebieskie (chłodnej barwy). Hamuje produkcję melatoniny i rozbudzamy się.  Dodatkowo podnosi temperaturę ciała i ciśnienie krwi jak naturalna kawa! Natomiast wieczorem światło czerwone (ciepłej barwy) usypia, odpręża i nie pobudza. Naturalnie tak to wszystko działało. Jak jest teraz?

Wstajemy do szkoły lub pracy gdy jest jeszcze ciemno. Gdy za oknem świecą się tylko latarnie oczy nie chcą się otworzyć, a poduszka magiczną siłą przyciąga do siebie. Bardzo ciężko wstaje się zimą. Niestety obowiązki wzywają i trzeba stanąć na nogi. Dzień mija, a wieczorem padamy ze zmęczenia, oglądamy TV i zasypiamy. Niby noc przespana, ale jakoś tak się nikt nie wyspał. Otwieramy oczy i najchętniej byśmy je zamknęli, nie czujemy rześkości. Telewizor emituje niebieskie światło. Podczas snu wydziela się bardzo mało (lub wcale) melatoniny. Sen to czas na regenerację, odpoczynek. Przy ekranie się nie wyśpimy. Odpadają też wszelkie lampki nocne. Jeśli macie potrzebę to lepiej niech świeci się coś czerwonym i bardzo słabym światłem.

Najlepiej spać w ciemności lub z opaską na oczach. Wtedy będziemy zregenerowani (tak śpią na filmach, zasłony w ruch, aktor wskakuje pod kołdrę, opaska na oczy i śpi). Światło podczas snu szkodzi nie tylko w ten sposób. Taki tryb życia może wywołać depresję ponieważ zaburza naturalne procesy chemiczne w człowieku. 
A co z nocną zmianą? Ta ma najgorzej. Zegar biologiczny jest rozregulowany. U kobiet pracujących nocą częściej wykrywa się nowotwory piersi. Te wszystkie badania o czymś świadczą. Oczywiście nie jest tak, że ktoś rzuci pracę bo światło mu szkodzi. Rodzina sama się nie utrzyma, a rachunki trzeba zapłacić. Świat pędzi i nie da się niczego spowolnić. Film, którego w sumie tylko wysłuchałam dał mi naprawdę wiele do myślenia. Warto zasłaniać okno na noc i spać w jak największej ciemności. Zadbaj o zdrowie i daj znać co o tym myślisz i czy słyszałeś lub słyszałaś o wpływie światła na Twój organizm.

Polecam zajrzeć na tą stronę. Tam jest wszystko dokładnie opisane, bo ja przedstawiłam to jak najbardziej jasno i obrazowo jak najlepiej potrafiłam. A teraz uciekam zrelaksować się przed snem. Dobranoc ☺

Komentarze

  1. Ja za nic w świecie nie zasnę przy telewizorze (nie oglądam w cale), komputerze czy innym świetle, tak samo z odsłoniętym oknem ;) Muszę mieć totalną ciemność :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jest zdrowiej :) Masz dobre podejście.

      Usuń
    2. Może nie chodzi o podejście ale mój organizm nie uznaje innej opcji :D nie zasnę też w żadnym środku transportu szczególnie wśród obcych ludzi :D

      Usuń
  2. Nie chcę Ci spamować więc jak coś usuń ten komentarz jak już przeczytasz ;) Założyłam nowego bloga ale nie wiem czy jego egzystencja będzie dłuższa jak miesiąc ;) zobaczymy co to będzie z czasem. http://antymodna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie usunę. Już się znamy więc i tak bym zawitała na nowego bloga :D

      Usuń

Prześlij komentarz

Każdy komentarz sprawia mi wielką radość i motywuje do pracy! :)
Proszę o kulturalne wypowiedzi. Spam i obraźliwe treści nie będą publikowane.

Wasze ulubione posty:

Wazon z butelki po winie.

13 lat i makijaż na twarzy?!